Dept.Medical Psychology,Faculty of Medicine,Univ.of Medicine & Pharmacy Carol Davila,Bucharest

Dedicated to excellence in health psychology and behavioral medicine
 
AcasaAcasa  FAQFAQ  CautareCautare  InregistrareInregistrare  MembriMembri  GrupuriGrupuri  Conectare  

Distribuiți | 
 

 Curriculum Psihologie Medicala (2013-14)

In jos 
AutorMesaj
Admin
Admin


Numarul mesajelor : 401
Data de inscriere : 30/08/2007

MesajSubiect: Curriculum Psihologie Medicala (2013-14)   24.09.13 14:39

Curriculum "Psihologie Medicală" (anul I Medicină Generală)
 
Scop:

Achiziționarea de către studenți a metodelor și temelor relevante, în scopul aplicării psihologiei în intervențiile legate de sănătate, asupra modului în care oamenii sunt afectați psihologic de către boală și asupra modului în care diverse comportamente și cogniții influențează sănătatea și boala.
 
Format:

Cursul este unul introductiv și este structurat într-o serie de cursuri și aplicații practice. Este de așteptat ca studenții să aibă minime cunoștințe de psihologie și medicină, care ar facilita asimilarea simptomelor cheie ale Psihologiei Medicale. Profesorul va pregăti prezentările și demonstrațiile, va distribui materialele informative și va conduce discuțiile de grup. Învățarea va fi un proces interactiv, astfel încât toți studenții sunt încurajați să întrebe și să comenteze asupra posibilelor teme de interes privitoare la curs.
 
Obiective:

A pregăti pe studenți să:
   - Înțeleagă boala în tripla ei dimensiune: biologică, psihologică și socială și să devină familiari cu abordările moderne ale celor mai frecvente boli psihosomatice (de exemplu, cardiovasculare, pulmonare, alergice, etc);
   - Înțeleagă rolul psihologiei clinice și a sănătății în practica clinică de zi cu zi;
   - Poată identifica contribuția factorilor psihologici în patologie și posibilitatea de a se adresa acestora prin intermediul psihoterapiei și consilierii;
   - Devină familiari cu conceptul și teoriile privitoare la stress, cu instrumentele de evaluare ale stressului și modalitățile de intervenție, centrate asupra schimbării comportamentului și a stilului de coping;
   - Identifice variatele tulburări psihologice și principalele trăsături de personalitate corelate cu sănătatea și boala;
   - Învețe despre comunicarea medic-pacient și importanța ei în îmbunătățirea complianței la recomandările privind comportamentele sanogenetice;
   - Învețe despre diversele tipuri de pacienți dificili sau critici și câteva strategii de abordare a acestora;
   - Devină familiari cu valorile etice ale psihologiei medicale;
   - Studieze pe cont propriu temele de psihologie medicală și să le aplice în clinică.
 
Cerințe:

Studenții sunt obligați să frecventeze în mod regulat cursul și să participe activ la discuțiile de grup. Vor trebui să participe și la seminariile de Psihologie Medicală, participarea lor fiind monitorizată de către asistenți. Un număr de trei sau mai multe absențe va atrage după sine imposibilitatea trecerii examenului în sesiunea corespunzătoare. Bibliografia va fi comunicată de către profesori și va trebui parcursă înainte de fiecare curs.
 
Evaluarea:

Se va face în principal pe performanțele studentului la examenul scris final. Frecventarea cursurilor și a seminariilor precum și obținerea unei note bune la evaluarea finală de seminar vor fi considerate un plus.
 
STRUCTURA CURSULUI

1.Psihologia medicală: domeniu de interferență între medicină și științele psihosociale

Psihologia medicală și psihologia clinică: asemănări și diferențe.
Rolul psihologiei clinice și a sănătății: atitudini față de diversele tulburări comportamentale.
Orientarea clinicianului în fața unei tulburări de comportament (algoritm de diagnostic diferențial între nevroze, psihoze și tulburări de personalitate).
(LP) Particularități și provocări ale tulburărilor de comportament în relația medic-pacient (ex. cum influențează aderența la tratament).
(+LP) Principalele metode de cercetare în psihologia medicală, cu accent pe observație, experiment, interviu, teste psihologice.
(+LP) Specificul chestionarelor și testelor proiective. Avantaje și dezavantaje. Exemple.
(LP) Exersarea practică a lucrului cu un chestionar și a unui interviu.

2.Stressul psihic

Stress: definiție, tipuri variate de agenți stressori.
Modele teoretice ale stressului (accepțiuni clasice vs.moderne).
(+LP) Agenți stressori: tipuri, particularități ale AS psihici față de alți agenți stressori.
(+LP) Scala evenimentelor majore de viață Holmes și Rahe: o tentativă de  cuantificare a potențialului patogen a diferitelor tipuri de agenți stressori.
Relativitatea percepției și evaluării (appraisal) agenților stressori.
(+LP) Trăsături de personalitate relaționate cu diferite tipuri de reacție la stress (A,C,D).
Trăsături și stiluri cognitive protectoare.  
(+LP) Corelații hormonale ale stressului. Diferența eustress-distress. Rolul sanogenetic al endorfinelor.
Conceptul de încărcătură allostatică.
Sindromul de neajutorare și lipsă de speranță (Seligman) (experiment, aplicație în clinică)
(+LP) Strategii de coping.
Programe și strategii antistress.
 
3.Abordarea multifațetată a bolii din perspectiva Psihologiei Medicale
 
Conceptualizarea bolii: modele (biomedical, psihologic, bio-psiho-social).
Aspecte sociale și culturale ale bolii. Rolul suportului social.
(+LP) Tulburări și boli psihosomatice: asemănări și deosebiri;
(LP) Modele explicative variate  ale patogenezei bolilor psihosomatice (clasice: Alexander, Cannon, Pavlov; abordări moderne).
(LP) Diferite condiții cronice și contribuția etiopatogenică a factorilor psihologici în ulcer, astm, boli cardiovasculare, tuberculoză. Apariția unor noi câmpuri interdisciplinare (psihoneuroimunologie, psihoneuroalergologie, psihooncologie).
 
4.Relația medic-pacient (1)

Statutul și rolul pacientului (Parsons). Dinamica asumării rolului de pacient.
(LP) Modele teoretice privind atitudinile față de boală și tratament (HBM, TRA, TPB, modelul Leventhal). Utilitatea clinică a cunoașterii acestor modele în relația cu pacienții problematici / dificili.
(+ LP) Reacții tipice ale pacientului la boală. Aplicație: stadiile ajustării la diagnosticul de incurabilitate.
(LP) Particularități  ale pacienților cronici.
(+ LP) Variabile individuale care influențează riscul de îmbolnăvire și comportamentul față de boală
(+ LP) Factori tampon care cresc eficiența mecanismelor de apărare în situații de boală.

5.Relația medic-pacient (2)

(+ LP) Comunicarea: elemente verbale și non-verbale. Importanța concordanței dintre comportamentul verbal și cel non-verbal.
(+ LP) Specificul comunicării dintre medic și pacient: interacțiunea cu rolul presupus al medicului, diferite tipuri de anamneză și utilitatea lor.
(LP) Pacienți dificili. Identificarea problemelor comportamentale (în cadrul interviului clinic și testării psihologice).
(+ LP) Descrierea principalelor tulburări de personalitate și atitudinea pacienților față de medic și instituția medicală.
(+ LP) Comunicarea cu pacienții dificili.
(+ LP) Sindromul burnout la medici.
 
6.Corelații psihologice ale durerii
 
Aspecte generale (tipuri de durere, cauze ale durerii).
(+ LP) Rolul factorilor psihologici în producerea și intensificarea durerii (ex.depresia, anxietatea).
(+ LP) Particularitățile sindroamelor dureroase din bolile cronice/incurabile.
(+ LP) Intervenții psihologice în reducerea durerii (hipnoză, relaxare, imagerie dirijată). Aplicații în clinică.
 
7.Importanța conceptelor adiționale ale Psihologiei Medicale: complianța terapeutică, efectul Placebo, dependența de medicamente, calitatea vieții
 
(+ LP) Complianța terapeutică: factori psihologici care influențează complianța terapeutică.
(LP) Exemple de non-complianță în anumite tulburări cronice (TBC, astm, HTA).
(+ LP) Efectul Placebo: modalități de exploatare a efectului Placebo în terapie, varietatea efectelor Placebo, factori care influențează apariția efectului Placebo.
(LP) Dependența psihologică de medicament: exemple, cauze și consecințe.
(+ LP) Calitatea vieții și relația cu specificul medicamentului: echilibrul între câștiguri și pierderi.
 
8.Psihoterapie (1) (partea a doua = în anul II la cursul de Științele Comportamentului Uman)
 
(+ LP) Definiții, clasificare și indicații ale psihoterapiei.
(LP) Modelarea comportamentului: de la principii teoretice la consiliere și psihoterapie.
(+ LP) Psihanaliza (definiție, baze teoretice, indicații și eficiență).
(+ LP) Psihoterapia rogersiană (definiție, baze teoretice, indicații și eficiență).
(+ LP) Psihoterapia cognitiv-comportamentală (definiție, baze teoretice, indicații și eficiență).
(+ LP) Tehnici de relaxare și hipnoză (definiție, baze teoretice, indicații și eficiență).
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://healthpsy.activebb.net
 
Curriculum Psihologie Medicala (2013-14)
Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Dept.Medical Psychology,Faculty of Medicine,Univ.of Medicine & Pharmacy Carol Davila,Bucharest :: Informatii curs si examen :: Anul 1-
Mergi direct la: